Dynaset Oy:n perustaja, autoinsinööri

Yrittäjäneuvos Reijo Karppinen (s. 1958)

Autoinsinööri Reijo Karppinen on pitkän linjan yrittäjä. Karppinen perusti 1986 Dynaset Oy:n. Ylöjärvellä valmistettavat Dynaset-hydraulilaitteet muuntavat liikkuvan työkoneen hydraulitehon sähköksi, korkeapainevedeksi, paineilmaksi, magneettitehoksi, tärinäksi, paineenkohotukseen ja alipaineeksi. Autotalliverstaasta on kasvanut maailman johtava hydraulisten generaattoreiden, -painepesureiden ja -kompressoreiden valmistaja. Dynasetin toimitusjohtajana toimii nykyisin Reijo Karppisen tytär Anni Karppinen.

Reijo Karppinen on lähtöisin Pohjois-Karjalasta Valtimolta, Tornio-nimiseltä maatilalta. Reijo syntyi syyskuussa 1958 keskimmäisenä lapsena. Veli Taito oli syntynyt edellisenä vuonna. Sisko Maritta syntyi viisi vuotta myöhemmin. Lapsena Reijo sai virikkeen yrittäjyyteen sukutilalla auto- ja konekorjaamotoiminnassa. Hän sai 10-vuotiaana ensimmäisen koneensa korjattavaksi, kun hän sai ostettua serkultaan rikkinäisen Tunturi–mopon. Reijo Karppinen pyöritti omaa autotallikorjaamoa koko nuoruusajan ja suunnitteli ryhtyvänsä huoltoautoyrittäjäksi.

”Kasvoin yrittäjyyteen jo koulupoikana. Pyöritin 15-vuotiaasta lähtien kotitilallani autokorjaamoa. Ensimmäinen ajatus oli perustaa huoltoautoyritys, mutta lopulta teknisessä opistossa mielenkiintoinen hydrauliikan kurssi valloitti ajatukseni. Työssä kertyi käytännön kokemusta alasta ja ajatus kirkastui: minä perustan hydraulilaitteita valmistavan yrityksen.”
– Reijo Karppinen

Vanhin veli Taito Karppinen jatkoi sukutilan hoitoa. Reijo Karppinen pyrki ja pääsi oppikouluun viidenneltä luokalta omasta aloitteestaan. Samoihin aikoihin hänelle alkoi tulla selväksi yrittäjyyden ura. Hän ehdotti isälle maatilankin yhtiömuodoksi osakeyhtiötä. Karppinen meni Kajaaniin ammattikouluun keskikoulupohjaiselle autonasentajalinjalle. Asevelvollisuutensa hän suoritti Kainuun prikaatissa. Hän hakeutui traktorinkuljettajaksi ja pääsi ajoittain töihin prikaatin korjaamollekin.

Armeijan jälkeen Karppinen oli Valtimolla Pentin Pajalla, jossa hän korjasi moottorisahoja ja teki pajatöitä. Lisäksi hän teki kotona auto- ja koneremontteja. Opiskelut jatkuivat Seinäjoella teknillisessä koulussa auto- ja maatalouskonelinjalla. Tie aukesi Tampereen teknilliseen opistoon, josta Karppinen valmistui autoinsinööriksi luokkansa priimuksena vuonna 1984. Hydrauliikan kurssi synnytti uusia ajatuksia.

Karppinen harjoitti auto- ja konekorjaamotoimintaa maatilalla vuosina 1975-1979. Loma-aikana opistosta hän toimi Rotatorin Tampereen ja Vantaan toimipisteiden raskaskoneasentaja vuosina 1980-1984.

Insinööriksi valmistuttuaan Karppinen otti työpaikan hydrauliikkasuunnittelijana
Valmetin Rautpohjan tehtailta Jyväskylästä. Karppinen esitti useita kehitysideoita paperikoneen hydrauliikkaan Hän halusi kokemusta prosessiteollisuuden
koneista. Tekniikan kehitys siellä oli kuitenkin hidasta ja hän halusi dynaamisemman tekniikan pariin. Sellaista löytyikin Tampereen Bronto Skyliftiltä nostolava-autojen hydrauliikkasuunnittelijana.

Bronto Skyliftillä Karppinen sai ajatuksen omasta yrityksestä. Vahva into ja usko hydrauliikkaan, koko nuoruusiän yrittäjäpohdinta ja omat innovaatiot tekivät mahdolliseksi hydraulisten laitteiden liikeidean toteutumisen omana yrityksenä. Karppinen päätti alkaa valmistaa itse teollisesti hydraulisia laitteita, joiden avulla saadaan sähköä, paineilmaa ja painepesua.

Karppinen lähti yksityisyrittäjäksi 28-vuotiaana. Dynaset Oy sai alkunsa vuonna 1986 autotalliverstaana, jolloin syntyi ensimmäinen täysin oma hydrauligeneraattorin prototyyppi. Yrityksen nimen alkuosa DYNA voi tarkoittaa esimerkiksi dynamoa tai dynaamista. Nimen loppuosa SET viittaa laajaan tuoteperheeseen. Karppinen kehitti laajan tuoteperheen työkoneisiin integroitavia hydraulilaitteita.

Liikeideana Karppisella oli työkoneiden hydrauliikan energian muuttaminen pienellä hydraulilaitteella erilaisiin tarkoituksiin. Dynaset-hydraulilaitteet muuntavat liikkuvan työkoneen hydraulitehon sähköksi, korkeapainevedeksi, paineilmaksi, magneettitehoksi, tärinäksi, paineenkohotukseen ja alipaineeksi. Esimerkiksi hydrauligeneraattorin tuottamaa sähköä käytetään työkaluihin, hitsaamiseen, valoihin, lämmittimiin tai akkujen lataamiseen.

Alan pioneeriyrityksenä Dynaset pystyi rakentamaan omaa markkinaa. Karppinen ei uskonut konsultteja, jotka väittivät, ettei yhtiön tuotteille ole ulkomaan markkinoita. Karppinen näytti asiakkaille uudet innovaatiot kädestä pitäen ja demonstroi maailman kompakteimpien laitteiden hyödyt työkoneissa.

 

”Pitää uskaltaa myydä. Olen aina panostanut määrään, kun haen kontakteja. Nyrkkisääntöni oli, että avaan joka päivä vähintään 15 asiakkaan oven.”
– Reijo Karppinen

Tuotekehitys synnytti tuoteperheen ja yritys loi markkinaa ensin kotimaassa, sitten Ruotsissa. Yritys valloitti ensin Euroopan. Tämän jälkeen vuorossa oli Amerikka ja lopuksi Australia ja Aasia.

Yrityksen talous on pysynyt aina terveenä, vaikka 1990-luvun laman alkaessa syntyi luottotappiota, ja kaikki vanhat saatavat piti todeta menetetyiksi. Lama vei firman kassan tiukalle. Lamasta huolimatta Dynaset kasvoi tasaisesti ja yritys sai uusia asiakkaita ulkomailta oman kontaktoinnin avulla vientimarkkinaa rakentaen.

Dynaset pyrkii vielä suurempaan kasvuun ja kansainvälisyyteen. Laitteet valmistetaan Ylöjärvellä, mutta yhtiöllä on alihankkijoita myös muualla Suomessa ja osa komponenteista tuodaan ulkomailta. Kiinassa yhtiöllä on vuonna 2006 perustettu myyntiyhtiö. Dynaset Oy oli yksi vuoden 2011 Valtakunnallisen Yrittäjäpalkinnon saajista.

Perheyrityksen toiminnassa on mukana MBA-tutkinnon suorittanut tytär Anni ja suunnitteluinsinööri poika Atte. He myös omistavat 35 % yhtiöstä. Atte Karppinen opiskeli ensin Porissa kaksi vuotta, sitten sai siirron Tampereelle, ja valmistuin sieltä tuotekehitysinsinööriksi kone- ja tuotantotekniikan linjalta. Oman perheyrityksen suunnitteluinsinööriksi Atte tuli 2010-luvun alussa ja toimii nyt varusteluosaston vetäjänä. Anni Karppinen on toiminut yrityksessä mm. myyntisihteerinä, myyjänä, myyntipäällikkönä ja varatoimitusjohtajana. Hän aloitti yrityksen toimitusjohtaja vuoden 2023 alussa. Reijo Karppinen oli siihen saakka toimitusjohtaja vuotta 2008 lukuun ottamatta ja hän jatkaa yhtiön hallituksen puheenjohtajana.

Dynasetin vienti on lisääntynyt viime vuosina, joka käsittää noin 90 % liikevaihdosta. Dynaset vie tuotteitaan yli 70 maahan. Yhtiön toimitiloja on laajennettu useasti. Uusin toimitilojen 3000 neliön laajennus valmistui vuonna 2022. Yrityksellä on noin 140 työntekijää, joista yli kolmannes on toimihenkilöitä. Yritys toimi Ylöjärvellä, autotallissa 1986, Tulotiellä vuodesta 1987, Elotiellä vuodesta 1991 ja rakensi oman tehtaan Menotielle vuonna 2001. Tehtaan toimitiloja on laajennettu muutaman vuoden välein kasvun mukana.

Reijo Karppiselle myönnettiin yrittäjäneuvoksen arvonimi toukokuussa 2019. Karppinen on perustanut myyntiyhtiöt USA:n Texasiin, Kiinan Hangzhouhun ja Venäjän Pietariin viennin edistämiseksi.

 

”Aina kannattaa mennä ulkomaille kontaktoimaan asiakkaita ja kertoa tuoteinnovaatioista, vaikka lomamatkalla, koska lentoliput eivät ole kovin kallis markkinointi-investointi.”
– Reijo Karppinen

Reijo Karppinen harrastaa enduro-moottoripyöräilyä, jossa on kilpaillut SM-tasolla veteraanikisoissa. Karppinen on rakentanut ja luvittanut useita enduroreittejä ja ollut järjestämässä SM-kisoja. Hän on osallistunut ISDE 6-päivän MM-endurokilpailuihin 17 vuotta peräkkäin. Karppinen avasi vuonna 2007 Suomen ensimmäisen sisä-motorcrosshallin ja perustanut sen ympärille Dynergia Oy:n, DYNASET Offroad Areenan.

 

”Ajattele isosti, aloita pihisti.”
– Reijo Karppinen
  • Reijo Tapani Karppinen. S 1958.

    Keskikoulu Valtimo 1975; Autoasentaja ammattikoulu Kajaani 1975–1977; Autoinsinööri, Tampereen teknillinen opisto 1980–1984.

    Auto- ja konekorjaamotoimintaa maatilalla 1975–1979; VM–Kone Kajaani ja Pentin Paja Valtimo autoasentaja 1977–1980; Rotator Tampere & Vantaa raskaskoneasentaja 1980–1984; Valmet Paperikoneet ja Bronto Skylift 1984–1986; Dynaset Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja 1986–2008, 2009–2022, hallituksen puheenjohtaja 1986–.

    Dynergia Oy:n perustaja ja toimitusjohtaja 2007–.

    Jäsenyydet ja muut luottamustoimet: Pirkanmaan Yrittäjät Ry:n toimikunnan jäsen 2006–2015.

    Suomen Yrittäjät ry:n kansainvälisten asioiden toimikunnan 2011–2012.

    Ylöjärven yrittäjien hallitus 2012–2016.

    Ylöjärven yrityspalvelut Oy:n hallitus 2013–.

    Vihreä Sydän matkailuyrittäjät ry:n perustajajäsen ja puheenjohtaja 2013–2015.

    Tamturbo Oy:n hallitus 2014–2016.

    Mining Finland Oy:n hankkeen ohjausryhmän jäsen 2015–.

    Ylöjärven rotarit Oy:n jäsen 2015–.

    Tampereen motocross ry:n hallitus; Kyrösjärven seudun moottoripyöräkeron hallituksen pj.

    Sotamies. Traktorinkuljettaja/kiväärimies Kajaanin prikaati.

    Yrittäjäneuvos 17.5.2019. InnoSuomi -palkinto, Hämeenlääni, HPW-painepesuri; Vuoden yrittäjä 2004, Ylöjärven yrittäjät; Vientipalkinto 2005, Tampereen nuorkauppakamari; Yrittäjien kultainen risti 2006, Suomen yrittäjät; Maakunnallinen yrittäjäpalkinto 2008, Pirkanmaan yrittäjät; Vuoden elinkeinopalkinto 2009, Ylöjärven kaupunki; Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto 2011, Suomen yrittäjät; Hämeen ja Keski-Suomen aluepalkinto sekä finaalipaikka valtakunnallisessa kasvuyrittäjäkilpailussa 2011 (Ernst & Young); Vuoden yritysjohtaja 2012, OP-Pohjola/Kauppalehti; Tuottavaidea -palkinto 2014, Nuorkauppakamari SNKK Alue C; Yrittäjäristin timanttiristi 2016, Suomen Yrittäjät.

  • Yrittäjäneuvos hakemuksen esityskirjat.
    Sähköpostihaastattelu 10.7.2024 Reijo Karppinen.

    Juhani Vahtokari, Hydraulilaitteiden maailman mestari (julkaisematon käsikirjoitus, tekijän hallussa).

    https://dynaset.com/fi/dynaset-oyn-perustaja-reijo-karppiselle-yrittajaneuvoksen-arvonimi/

    Aamulehti 15.10.2021, ”Dynaset ponnisti maailmalle autotallista”
    Ylöjärven uutiset 24.4.2019, ”Dynaset kasvaa uusissa tiloissa”

    https://www.aamulehti.fi/pirkanmaa/art-2000009677329.html

    https://web.archive.org/web/20131021011938/http://www.yrittajat.fi/fi-FI/valtakunnallisetpalkitut/dynaset-oy/

    https://koneporssi.com/tyokoneet-2/reijo-karppisesta-yrittajaneuvos/

    5.9.2024
    FT Tuomas Möttönen